Open menu

FGHS Verzekeringsdienst

Wij helpen u graag!
Vragen of meer informatie? Bel ons 010 - 288 45 87

Is de wirwar van de WAM een beetje ontward?

Nieuwe Duitse wetgeving eerste stap in harmonisering.

De verschillen in regelingen rondom de WAM die in Europa van toepassing zijn zorgen veel bedrijven voor uitdagingen. In Nederland wordt de wettelijke aansprakelijkheid in het geval van schade altijd volledig verhaalt op het trekkende voertuig. Daarom wordt er voor trailers geen aparte groene kaarten uitgegeven. In veel andere landen in Europa werkt het anders. Zo was in de afgelopen tien jaar de aansprakelijkheidskwestie in Duitsland erg gecompliceerd: volgens een uitspraak van het Federale Hof van Justitie moesten de verzekering van het trekkende voertuig en de aanhanger bij een ongeval de kosten delen. Voor de verzekeraars betekende dit meer administratieve inspanning, waardoor zowel in Duitsland de premies werden verhoogd terwijl in Nederland voor trailers die door buitenlandse gekentekende trekkers werden getrokken een aparte WA(M) verzekering moest worden ingekocht.

Inmiddels is de situatie in Duitsland iets veranderd. Vanaf 17 juli 2020 is de verzekering van het trekkende voertuig aangewezen om de WA(M) schade te vergoeden, tenzij er sprake is van een gebrek van de trailer, zoals bijvoorbeeld een gesprongen band. Afhankelijk van de individuele omstandigheden zal deze wijziging voor de Nederlandse bedrijven kunnen leiden tot premiekorting op de WA(M)verzekering voor de betreffende trailers. Hiermee zijn de problemen voor Nederlandse trailereigenaren dus nog steeds niet opgelost. De regelgeving in andere Europese landen blijft zoals deze is, en er bestaat nog steeds een kans dat de trailer aangewezen wordt om een deel van ontstane schade te vergoeden. Deze kans is echter wel een stuk kleiner geworden.

Bron: Boelaars & Lambert